Sztuka wyrażania

  • eudec pl

    EUDEC PL – EUDEC BELGIUM

    Prezentacja efektów projektu – dzielimy się doświadczeniem 

    Efekty naszego projektu „Sztuka Wyrażania” mieliśmy okazję zaprezentować podczas dwóch ważnych wydarzeń. 

    Pierwszym z nich był Ogólnopolski Zjazd Społeczności Szkół Demokratycznych, który odbył się na przełomie maja i czerwca w Niesulicach w Polsce. Drugim – Europejski Zjazd Szkół Demokratycznych, zorganizowany na początku sierpnia w Belgii. 

    Podczas obu spotkań zaprezentowaliśmy prace plastyczne, które młodzież przygotowała w ramach projektu – obrazy, rzeźby i inne działania artystyczne związane z tematem różnorodności. Były one nie tylko przykładem twórczości, ale też świadectwem procesu, przez który przeszliśmy – uczenia się, rozmów i budowania relacji. 

    Oprócz wystawy zorganizowaliśmy także spotkanie dla osób zainteresowanych realizacją podobnych inicjatyw. Opowiedzieliśmy o naszych doświadczeniach, o tym jak wyglądało planowanie i prowadzenie wymiany, a także o możliwościach, jakie daje program Erasmus+. Była to okazja, by podzielić się praktycznymi wskazówkami oraz zachęcić innych do rozpoczęcia własnych projektów międzynarodowych. 

    Dzięki tym wydarzeniom mogliśmy nie tylko zaprezentować rezultaty naszej pracy, lecz także inspirować innych i pokazać, że sztuka i spotkanie młodych ludzi z różnych krajów mają ogromny potencjał budowania mostów i rozwijania wspólnoty. 

  • spotkanie w warszawie

    Sztuka wyrażania – drugie spotkanie w Warszawie

    Drugie spotkanie w Warszawie – sztuka i wspólne doświadczenia 

    W dniach 9–15 marca 2025 roku odbyło się drugie spotkanie w ramach projektu „Sztuka Wyrażania”. Tym razem to my byliśmy gospodarzami i gościliśmy naszych przyjaciół z Bułgarii w Warszawie. Ich podróż trochę się przedłużyła, ale gdy w końcu dotarli, powitaliśmy ich z radością – a oni przywieźli nam w prezencie banicę, nawiązując do wcześniejszych rozmów online. 

    Pierwsze dni spędziliśmy na wspólnym poznawaniu Warszawy. Odbyliśmy spacer architektoniczny, podczas którego przyglądaliśmy się, jak buduje się miasto – jakie rozwiązania architektoniczne nadają mu kształt i charakter. Odwiedziliśmy także Stare Miasto, Łazienki Królewskie i Pałac Kultury i Nauki, odkrywając różne warstwy tożsamości stolicy. 

    Dużą część spotkania poświęciliśmy sztuce w przestrzeni publicznej. Poznawaliśmy graffiti i street art, a także sami stworzyliśmy własne graffiti na szkolnym patio, łącząc pomysły i symbole obu grup. 

    Odwiedziliśmy również pracownię Malort, gdzie mogliśmy swobodnie tworzyć, bez presji na efekt końcowy. Był to czas wyrażania emocji i odkrywania twórczości w naturalny, intuicyjny sposób. Podczas zajęć towarzyszyły nam także rozmowy o mindfulnessie i relaksacji, które pozwoliły nam zatrzymać się na chwilę, nabrać dystansu i lepiej przyjrzeć się samym sobie. 

    Spotkanie w Warszawie było pełne poznawania – zarówno miasta i jego budowy, jak i siebie nawzajem. Dzięki wspólnym działaniom artystycznym i codziennym doświadczeniom staliśmy się jeszcze bliższą grupą. To doświadczenie umocniło relacje rozpoczęte w Bułgarii i pokazało, że sztuka i kultura są doskonałym językiem do budowania mostów między ludźmi. 

  • miniprojekty1

    Mini-projekty artystyczne – różnorodność w kolorach i kształtach 

    Mini-projekty artystyczne – różnorodność w kolorach i kształtach 

    O pomyśle stworzenia mini-projektów artystycznych zaczęliśmy rozmawiać już podczas naszego pierwszego spotkania w okolicach Warny. Chcieliśmy, aby pomiędzy wyjazdami pozostała przestrzeń na twórczość i refleksję, a jednocześnie, żebyśmy mogli kontynuować wspólną pracę. Dopiero po powrocie do Polski ustaliliśmy dokładnie, co będziemy robić, a nasze pomysły zaprezentowaliśmy bułgarskim przyjaciołom podczas spotkania online. 

    Finalnie powstały dwa projekty, które łączył wspólny temat – różnorodność. 

    Pierwszy projekt miał formę malarską. Każdy z nas otrzymał małe, kwadratowe płótno i pełną swobodę w doborze techniki. Sięgaliśmy po farby akrylowe, pastele, odbitki linorytowe, a niektórzy wykorzystali także guziki i inne nietypowe materiały. Nasze indywidualne wizje połączyliśmy w jedną całość, tworząc mozaikę różnorodności – pełną barw, faktur i indywidualnych interpretacji. 

    Drugi projekt miał charakter rzeźbiarski. Postanowiliśmy wyrazić różnorodność za pomocą rzeźby w glinie. Każdy stworzył własną formę, pokazując w niej swój punkt widzenia i doświadczenie. Rzeźby były bardzo różne – od abstrakcyjnych kształtów po bardziej realistyczne formy – i każda wnosiła coś wyjątkowego do wspólnej narracji. 

    Oba projekty otworzyły nam przestrzeń do rozmowy o tym, czym jest różnorodność. Zauważyliśmy, że przejawia się ona w wyglądzie, sposobie ubierania, zainteresowaniach, a także w osobowościach i doświadczeniach. To uświadomiło nam, że różnorodność jest czymś, co nas otacza na co dzień i co czyni nasze spotkania bogatszymi. 

  • spotkaniewwarnie4

    Sztuka wyrażania – Spotkanie w Warnie

    Pierwsze spotkanie w Bułgarii – sztuka, relacje i wspólne odkrywanie 

    W dniach 22–28 listopada 2024 roku odbyło się pierwsze spotkanie w ramach projektu „Sztuka Wyrażania”. Spotkaliśmy się w okolicach Warny z naszymi bułgarskimi partnerami, by wspólnie rozpocząć międzynarodową przygodę. Nie było to nasze pierwsze spotkanie – wcześniej kilka razy widzieliśmy się online, planując szczegóły wyjazdu i ustalając, jak chcemy pracować. Było to jednak pierwsze spotkanie na żywo, które pozwoliło nam w pełni doświadczyć, co znaczy współpraca i wymiana. 

    Podczas spotkania było wiele okazji do poznawania – zarówno siebie nawzajem, jak i kultury Bułgarii. Wspólnie gotowaliśmy tradycyjne potrawy, takie jak banica i musaka, odbyliśmy spacer architektoniczny po mieście, a także odwiedziliśmy ważne miejsca kultury, w tym miejską katedrę oraz muzea sztuki i archeologiczne. 

    Istotnym punktem były także warsztaty malarstwa i rysunku oraz zajęcia arteterapii w szkole partnerskiej. Dzięki nim mogliśmy wyrażać swoje emocje i myśli poprzez sztukę, a także zobaczyć, jak różnorodnie młodzież z Polski i Bułgarii interpretuje te same tematy. 

    Ten tydzień był dla nas czasem intensywnego odkrywania, uczenia się i budowania relacji. Okazało się, że sztuka potrafi stać się mostem między językami i kulturami, a wspólne działania pozwalają lepiej zrozumieć siebie nawzajem. Pierwsze spotkanie dało nam solidny fundament pod kolejne etapy projektu i pokazało, że razem możemy stworzyć coś wartościowego i inspirującego. 

     

  • lapbook

    LapBook- twój przewodnik w projekcie

    Lapbook jest osobistym przewodnikiem uczestnika przez cały projekt. Znajduje się w nim miejsce na notatki, refleksje, pamiątki i wszystko, co osoba chcesz zapamiętać.

    Można korzystać z niego na wiele sposobów – zapisywać myśli, rysować, wklejać bilety i zdjęcia.

    Dlaczego warto włączyć LapBook do projektu międzynarodowego?

    LapBook to nie tylko praktyczne narzędzie, ale także przestrzeń do twórczego dokumentowania doświadczeń, refleksji i inspiracji. Uczestnicy projektów międzynarodowych czerpią z jego używania wiele korzyści, które wzbogacają zarówno ich indywidualny rozwój, jak i efekty realizowanego projektu.

    • Refleksja nad doświadczeniami – LapBook zachęca uczestników do regularnego zatrzymywania się i zastanawiania nad swoimi przeżyciami. Dzięki notowaniu refleksji, myśli i wniosków, uczestnicy lepiej rozumieją proces uczenia się i własny rozwój.
    • Tworzenie pamiątki na lata – LapBook staje się osobistym pamiętnikiem projektu, pełnym zdjęć, rysunków, notatek i pamiątek. Po zakończeniu projektu to wyjątkowe narzędzie przypomina uczestnikom o niezapomnianych chwilach i zdobytych umiejętnościach.
    • Ułatwienie dokumentacji – Dzięki LapBookowi uczestnicy w uporządkowany sposób mogą zbierać informacje, zapisywać zadania i gromadzić materiały projektowe. Pomaga to w lepszym zarządzaniu czasem i organizacji pracy.
    • Rozwój kreatywności – Tworzenie LapBooka daje przestrzeń do wyrażania siebie w sposób artystyczny. Można go ozdabiać, dodawać rysunki, zdjęcia czy osobiste notatki, co pozwala na rozwijanie umiejętności kreatywnych i manualnych.
    • Śledzenie postępów – LapBook pozwala uczestnikom monitorować własne cele i osiągnięcia w trakcie projektu. To szczególnie ważne w projektach długoterminowych, gdzie widoczny postęp daje dodatkową motywację do działania.
    • Budowanie wspólnoty – Korzystanie z LapBooków może być wspólnym doświadczeniem dla grupy uczestników. Wymiana pomysłów na to, jak uzupełnić swoje notatniki, integruje uczestników i wzmacnia więzi między nimi.
    • Narzędzie do ewaluacji – LapBook ułatwia podsumowanie projektu zarówno uczestnikom, jak i organizatorom. Zapisy z LapBooka mogą posłużyć do tworzenia raportów, prezentacji czy podzielenia się doświadczeniami z innymi.

    Korzystanie z LapBooka to nie tylko praktyczny sposób na organizację pracy podczas projektu, ale także możliwość głębszego zaangażowania się w procesy twórcze i rozwojowe. To narzędzie, które sprawia, że każdy projekt staje się wyjątkową, osobistą przygodą!

    Zapraszamy, abyście stworzyli swoje własne LapBooki, do Waszych projektów międzynarodowych.
    Jeśli chcecie możecie zainspirować się naszą wersją LapBooka.