Młotkiem i piłą – warsztaty stolarskie na Jazdowie
Projekt dofinansowany ze środków m.st Warszawy.
Warsztaty, dedykowane dzieciom do 18rż, mają na celu rozwinięcie kompetencji uczestników, odkrywanie ich mocnych stron i zbudowanie poczucia sprawczości i zaradności poprzez naukę technik stolarskich. Wierzymy, że dzięki zaciekawieniu i zaangażowaniu młodego człowieka, każde podejmowane działanie, może stać się cenną nauką.
Cykl warsztatów będzie przeprowadzał przez proces, którego główne etapy to tworzenie własnej koncepcji, poznawanie drewna jako surowca, rozrysowanie projektu i wykonanie potrzebnych obliczeń, przygotowanie materiałów, tworzenie przedmiotu i ostateczne wykończenie pracy.
Program
- Skąd bierze się drewno? Ekologia w pigułce.
- Wstęp o budowie drewna – od budowy makroskopowej do mikroskopowej drewna, zalety i wady gatunków iglastych i liściastych
- Skąd pozyskujemy drewno, czy jest to ekologiczne, jak zmienia się liczba lasów na przestrzeni lat w Polsce i na świecie, czy tworzywa drewnopochodne są ekologiczne? Gra.
- Rozpoznawanie gatunków drewna – najpierw rozróżnienie iglastych od liściastych, potem kilku najbardziej znanych gatunków krajowych drewna
- Minigra zachęcająca do myślenia nad projektami, które zaczniemy realizować od kolejnego spotkania
- Tworzymy projekty, czyli geometria w praktyce.
- Rysowanie – czyli wizualizacja projektu; konsultacja materiałów, wytrzymałości konstrukcji i połączeń z prowadzącą; początkowa wizualizacja może także się odbyć za pomocą wykałaczek i plasteliny – szczególnie dla młodszych, którym łatwiej będzie się w ten sposób odnaleźć w przestrzeni.
- Dobór materiałów dostępnych w pracowni;
- Wymiarowanie – do gotowego rysunku dodajemy wymiary. Droga matematyczna od wymiarów gabarytowych, po szczegółowe.
- Nauka korzystania z narzędzi, pierwsze wycięte elementy do projektów.
- Przygotowanie stanowisk pracy, ustalenie kolejności wykonywanych prac
- Samodzielna praca z narzędziami pod okiem prowadzącej – nauka korzystania z narzędzi, wykonywanie elementów projektu;
- Realizacja projektów w pełni – wycinanie, szlifowanie, łączenie, itd.
- kontynuacja prac z poprzednich zajęć – docinanie, szlifowanie, łączenie elementów;
- Wykończenie – lakierem, farbami, zdobienie, itp., podsumowanie.
- Zabezpieczanie olejami naturalnymi, malowanie barwnikami z natury, zdobienia.
- Podsumowanie warsztatów – krótka rozmowa + ankieta podsumowująca zajęcia.
Organizacja zajęć w cyklu jesiennym:
ZAJĘCIA W TYGODNIU: (dla dzieci w wieku 7 – 12 lat)
Grupa 1 – wtorki w godz. 10.00 – 11.30, terminy zajęć: 22.03, 29.03, 5.04, 12.04, 26.04 – brak miejsc
Grupa 2 – piątki w godz. 10.00 – 11.30,terminy zajęć: 22.04, 29.04, 6.05, 13.05, 20.05 – brak miejsc
Grupa 3 – wtorki w godz. 10.00 – 11.30, terminy zajęć: 10.05, 17.05, 24.05, 31.05, 7.06 – brak miejsc
ZAJĘCIA W SOBOTY:
– w terminach: 26.03, 2.04, 9.04, 23.04, 7.05
Grupa A – soboty w godz. 10.00 – 11.30 dla dzieci w wieku 10-12 lat
Grupa B – soboty w godz. 12.00 – 13.30 dla dzieci w wieku 13-15 lat
Grupa C – soboty w godz. 14.30 – 16.00 dla dzieci w wieku 16-18 lat
– w terminach: 14.05, 21.05, 28.05, 4.06, 11.06
Grupa D – soboty w godz. 10.00 – 11.30 dla dzieci w wieku 10-12 lat
Grupa E – soboty w godz. 12.00 – 13.30 dla dzieci w wieku 13-15 lat
Zajęcia będzie prowadzić
Marianna Kijowska – absolwentka Wydziału Technologii Drewna na SGGW w Warszawie, na kierunku meblarstwo. Instruktorka harcerska w stopniu podharcmistrzyni. Od dwóch lat współpracuje z Fundacją Bullerbyn podczas letniego wypoczynku pn. Wioska Bullerbyn, prowadząc zajęcia stolarskie z dziećmi w wieku 7-12 lat.
Koszt
100 zł za udział w cyklu 5 spotkań.
Miejsce
Warsztat przy ul. Jazdów 7/30 (domek fiński)
Zapisy
Osoby zainteresowane prosimy o zgłoszenie poprzez wypełnienie formularza
Kontakt
Joanna Górecka tel.: 512759502, mail: [email protected]
Przeciwdziałanie rozprzestrzeniania Covid 19
- Zajęcia będą odbywały się w małych grupach.
- W zajęciach będą mogły brać udział jedynie osoby zdrowe. Przed każdym spotkaniem uczestnicy będą mieli mierzoną temperaturę.
- Pomieszczenie będzie wietrzone przed i po zajęciach oraz będą dezynfekowane dotykane powierzchnie. Każdy uczestnik będzie miał przyporządkowane podstawowe narzędzia, które po zajęciach będą dezynfekowane. W pomieszczeniu będą dostępne środki do dezynfekcji dłoni.
- W przypadku otrzymania informacji o zachorowaniu uczestnika, wszyscy pozostali uczestnicy oraz ich opiekunowie zostaną o tym niezwłocznie poinformowani.
- W przypadku wprowadzenia obostrzeń zajęcia będą prowadzone w formie hybrydowej – częściowo zdalne a częściowo w pracowni w małych grupach.