Jak działa Bullerbynowa Grupa Unschooling’owa cz.1

Dodano: 10 czerwca, 2013r.

Poczytaj co ustaliliśmy na pierwszym spotkaniu organizacyjnym.

Na kolejne zapraszamy w środy 12, 19, 26 czerwca 2013r. o godzinie 18:00 w Warszawie, przy ulicy Wiertniczej 75. Kontakt: unschooling@bullerbyn.pl

Przyszedł czerwiec, a wraz z nim czas na konkretne ustalenia organizacyjne dotyczące działania Bullerbynowej Grupy Unschooling’owej.

Najbliższy miesiąc chcielibyśmy spędzić, razem ze wszystkimi dołączającymi osobami, na ustalaniu i negocjowaniu ważnych szczegółów naszego funkcjonowania od września. Będziemy zastanawiać się m.n. nad kwestiami transportu, budżetu oraz tego jak ma wyglądać dzień z życia naszej grupy.

Pierwsze spotkanie organizacyjne odbyło się w środę 5 czerwca 2013 o godzinie 18:00 w Szkole La Fontaine przy ulicy Wiertniczej 75 w Warszawie.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
I spotkanie – 5 czerwca
Nasze pierwsze spotkanie organizacyjne w gronie zdecydowanych na dołączenie do Bullerbynowej Grupy Unschoolingowej rodziców (dzieci od 5 do 15 roku życia) przyniosło dużo energii.
Było tez bardzo owocne. Oto co ustaliliśmy:

*Logistyka – miejsce i czas*

Unschoolingowe spotkania rozpoczynamy 2 września (lub 9) z możliwością zaadaptowania tygodnia 2.09 – 9.09 na wspólne przygotowania Bullerbynowego Unschoolingu

Planujemy wakacje w tygodniu 14 -19 września

Dzieci spędzają w Świętochowie 3 dni w tygodniu od poniedziałku do środy.

Przyjeżdżają do Świętochowa w poniedziałek najpóźniej w południe na trzy sposoby:

Wariant pierwszy: Pociąg ​​ KM ​ ​ 12822 z Warszawy zbiera dzieciaki z różnych stacji i dociera o g. ​ 8:50 do stacji Nowa Iwiczna, gdzie czeka na dzieci Wujek Zenon, który zawozi je Bullerbusem do Świętochowa – ​to ​ dzisiejszy mój pomysł, jeśli ta opcja będzie lepsza niz PKS dla większości ciotka Anka może jeździć pociągiem.

Wariant drugi: PKS z dworca ​ zachodniego o g. 11:00, którym jedzie Ania Pękala przez Raszyn i Janki po drodze zbierając dzieci. Do Tarczyna dociera ok 12:00 skąd Wujek Zenon odbiera dzieci Bullerbusem i w ciągu 5 minut są na miejscu.

Wariant trzeci: Dzieci przyjeżdżają ​ do Świętochowa​ z rodzicami ale nie później niż w samo ​ poniedziałkowe południe.

W środy dzieci mogą przebywać ​w Bullerbyn ​ do 19:00, a powroty realizujemy analogicznie do przyjazdów
Czwartki i piątki to dni Warszawskie.

Dzieci ​schodzą się w czwartek i piątek rano ​od 9:30 ​w​ warszawskim biurze Fundacji (lub innej stałej bazie, któr​ą obecnie ustalamy) i tutaj wspólnie ​ decydują o tym co będą robić. Na razie tego: gdzie dokładnie, co i jak” nie ​projektujemy , bo chcemy zobaczyć jaka będzie praktyka dnia codziennego we wrześniu. Zobaczymy jak będą funkcjonowały dzieci w grupie różnowiekowej’ o różnych zainteresowaniach i ​różnych ​ potrzebach.

Fundacja jest w trakcie poszukiwania w Warszawie odpowiedniego lokum na cele poradni i biura z salami szkoleniowymi, które musi zacząć funkcjonować od września 2013r. Jako OPP mamy prawo pozyskać lokal w ramach jednostek administracji publicznej na preferencyjnych warunkach, zatem poszukujemy pośród lokali gminnych i miejskich. Liczymy na Wasze wsparcie jeśli wiecie o ciekawym a niezagospodarowanym lokalu miejskim w Warszawie.

*Pracownicy i rodzice wspierający*

Głównym opiekunem grupy jest Ania Pękala
Bullerbynowa Ciotka, niepokorna historyczka i wosowiec z doświadczeniem pracy w szkołach ​ publicznych i niepublicznych, nie tylko jako nauczyciel ale również społecznik i opiekun wolontariatu młodzieżowego.
Ma za sobą solidne doświadczenie pracy z dziećmi, w tym ​harcerskie oraz nasze wioskowe w Akademii Wychowawców Bullerbyn (coroczne szkolenia podnoszące kompetencje, wioskowe staże pod superwizją w Bullerbyn od 2011r.) co w połączeniu z jej osobistymi cechami oraz jej indywidualnym rozwojem osobistym daje idealny potencjał do tego by nasze dzieci wspierać.
Ania od roku prowadzi Unschoolersów w Bullerbyn zatem wiemy o czym mówimy.
Ania również może uzyskać uprawnienia do realizowania egzaminów ​przedmiotowych/ rocznych ​ dla naszych dzieci jako jedna z osób w komisji egzaminacyjnej.

Sergio Ramirez – wolontariusz z Meksyku dzięki, któremu nasi Unschoolingowcy zaczęli komunikatywnie posługiwać się językiem angielskim. ​ ​Sergio jest w Bullerbyn od marca tego roku i zostaje do grudnia. Powoli wprowadza ​dzieciaki w tajniki ​języka hiszpańskiego i kultury hiszpańskiej. Od września ​ w pracy z naszymi dziećmi Sergio będzie mówił już tylko po hiszpańsku, angielskim tylko się wspierając.

Opiekunem domu i kuchmistrzynią anglojęzyczną planuje być ​mama Łucji – dziennikarka, świetnie władająca angielskim. ​
Od kilku lat prowadzi kuchnię w wegańskim przedszkolu. ​
Jest praktyczką i zwolenniczką NVC, dołączyła w tym roku do bullerbynowych szkoleń.​
O jej działaniach z Unschoolersami w punkcie o jedzeniu.

Swoje zaangażowanie zadeklarowała też ​mama Lilki – leśniczka, która prowadzi własną firmę edukacyjną realizując zajęcia przyrodnicze w przedszkolach i szkołach​. ​
Jej wielką troską jest kwestia relacji i przestrzeni dla dzieci​ w edukacji przyrodniczej, co nie łatwo jest realizować w ​regularnych przedszkolach i szkołach ograniczonych organizacyjnie, czasowo i przede wszystkim koncepcyjnie. ​
Wzięła udział w tegorocznych szkoleniach w Bullerbyn (w tym Metoda Projektów Badawczych Lilian Katz)​.
Świętochów jest dla niej wielką inspiracją i skarbnicą wiedzy przyrodniczej a praca z Unschoolersami uskrzydlająca. Nasza ostatnia towarzyska rozmowa na tarasie w Świętochowie ​przeplatana była jej obserwacjami przyrodniczymi: „- O! Samiczka Kowalika! Zobacz a tam samiec!”; „- Słyszysz szczekanie saren?”
Będzie towarzyszyć dzieciom jeden dzień w tygodniu. ​
​​

Wujek Zenon – bullerbynowa Złota Rączka i kierowca ​ współpracujący z Fundacją od dwóch lat. Poza umiejętnościami technicznymi i wielką pracowitością posiada niesamowity dar zjednywania sobie ludzi serdecznością i optymizmem. Dusza człowiek.

Tata Julki fotograf – pasjonat – zgłosił chęć dzielenia się swoją pasją z dzieciakami. Też znamy się i lubimy z Bullerbyn nie od dziś.

​Mama Jasia – animatorka ruchu (Pilates i Joga) ​ wspierała już naszych Unschoolersów kilkakrotnie razem z Anią. Ostatnio podczas dwudniowego wypadu do Warszawy​ i na basen.
To tylko początek listy.

*Jedzenie*

Zgodnie z już utrwaloną tradycją ​Unschoolersów dzieci przygotowują posiłki w samodzielnie. Od września ​ mama Łucji będzie prowadziła kuchnię wegańską, której dzieci będą się również uczyły.
Budżet jedzeniowy ustaliliśmy na 15 zł dziennie co daje 200 zł m-c w Świętochowie.
W produkty zaopatrujemy się wśród okolicznych rolników i u ​ sprawdzonych dotychczas przez mamę Łucji dostawców.

*Budżet*

Budżet projektu tworzymy na bazie wkładu organiacyjnego i rzeczowego Fundacji Bullerbyn, stypendiów ze szkół macierzystych, barteru współpracy oraz czesnego.
Zaplanowaliśmy, że wysokość czesnego będzie uzalezniona od bezpośrednich kosztów udziału przypadajacych na dziecko takich jak:

  • kosztach eksploatacji domu w Świętochowie (prąd, ogrzewanie, woda, sprzątanie w środę, drobne naprawy, do tego jeszcze koszty eksploatacji Bullerbusa – samochód na gaz)
  • wynagrodzenia płatnych współpracowników
  • kosztach zajęć dodatkowych

Założyliśmy, że w efekcie stałe koszty edukacji naszych dzieci wydatkowane z naszych kieszeni nie przekroczą 800 zł/mc.
Koszty dojazdów do Bullerbusa oraz koszty jedzenia każdy rodzic bierze na siebie indywidualnie.
Materiały programowe, wyposażenie etc będziemy gromadzić społecznie.
Zastanawiamy się intensywnie nad najlepszymi rozwiązaniami prawno – księgowo – finansowymi.
Szukamy możliwości dofinansowania zewnętrznego do projektu Unschoolingowego (dotacje etc)

*Co dzieci będą robić*

Oczywiście *podstawową funkcją grupy Unschoolingowej jest budowanie relacji społecznych opartych na szacunku i zaufaniu oraz na współpracy całej społeczności, którą postrzegamy jako społeczność dzieci i dorosłych w tym ​ zarówno pracowników jak i rodziców.
Dodatkowym efektem funkcjonowania naszej grupy jest *edukacja ​realizowana dzięki wrodzonej ludzkiej ciekawości i wzajemnych inspiracjach ​:​

  • dzieci bardzo chętnie spędzają czas na aktywności fizycznej (trampolina, tenis, rower, deskorolka, spacery, bieganie, basen, konie et c co ratuje je przed podstawową dysfunkcją szkolną w zakresie aparatu ruchowego. W efekcie dzieci nie potrzebują terapii integracji sensorycznej ponieważ w sposób naturalny zapewniają sobie same profilaktykę w tym zakresie. Co najważniejsze z przyjemnością i satysfakcją.
  • biorą odpowiedzialność za opiekę nad zwierzętami, które naturalnie pojawiają się w Bullerbyn (psy, koty, konie inne)​
  • lubią muzykę w wielu jej aspektach ​- ​min ​ kolekcjon ​ują utwory muzyczn ​e , śpiewa ​ją ( i piosenka turystyczna i ​aktualne ​ przeboje w ​obcych językach ) ​, uczą się gry na instrumentach ( np ​ Maciek samodzielnie nauczył się gry na ukulele korzystając z Youtube) uwielbiają bębny – *gromadzimy ​ ​ instrumenty!*
  • czytają
  • oglądają filmy (trudno powiedzieć, które z tych filmów są tylko rozrywką)
  • dużo rysują, korzystają z programów graficznych
  • tworzą historie (RPG) piszą opowiadania i wiersze
  • ​samodzielnie projektują różne działania
  • eksplorują okolice wiejskie i miasto (w przeróżny sposób – muzea, galerie, skateparki, księgarnie inne ciekawe miejsca)
  • odwiedzają się wzajemnie
  • wyjeżdzają w różne miejsca
  • zadają pytania i szukaja odpowiedzi
  • wiele wiele innych

Planujemy wspierać dzieci w *zaliczaniu podstawy programowej*. Ania zrobi zestawienie podstawy programowej do każdej grupy wiekowej i sprawdzi korelacje (wiekową i międzyprzedmiotową) w tym zakresie (zarówno dla 4/klasisty jak i 3/gimnazjalisty). W tym roku z powodzeniem udało się zarówno Ani (przedmioty humanistyczne w działaniach interdyscyplinarnych) ​ jak i Panu Arturowi z Salomona (chemia, fizyka) ​tak wspierać dzieci by bardzo dobrze zostały ocenione na egzaminach przedmiotowych.

Na najbliższy rok kilkoro rodziców zapowiedziało również swoje wsparcie w matematyce, przyrodzie, fotografii etc. ​
​Dzieci będą sięgały po pomoc wówczas, gdy będą jej potrzebowały.
Dzieci będą przystępowały do poszczególnych egzaminów przedmiotowych, wówczas gdy będą do nich gotowe (nawet na początku roku szkolnego) jednakże regułą powinno być by stało się to nie później niż w czerwcu danego roku szkolnego.
Nasze doświadczenie wskazuje na sukces takiego podejścia, ponieważ dzieci rozumieją konsekwencje prawne związane z decyzją o odejściu ze szkoły systemowej i konieczność przygotowania się do corocznych egzaminów ​ przedmiotowych. Robią to bez przymusu w większości samodzielnie, z przyjemnością i z satysfakcją korzystając z podręczników, Internetu (np ​ portale edukacyjne zamieszczające wykłady na Youtube) i innych źródeł dostępnych w formule projektowej.

*Jak współpracujemy*

Do końca czerwca spotykamy się co środę w godz 18:00 – 21:00 po to by ​ ustalić dla nas najważniejsze kwestie.
Proponujemy aby do tych spotkań dołączyły dzieci. Będą mogły uczestniczyć w samym spotkaniu na miarę własnych możliwości i potrzeb ​. Warto wykorzystać tę okazję by zobaczyły jak dorośli się dogadują i by zyskały świadomość, że zapraszamy je do współdecydowania od samego początku. Okazja również do ​bliższego ​ poznania się ​w gronie całej społeczności Unschoolingowej.